مصرف شیرین کننده های مصنوعی در ایالات متحده تا 200 برابر افزایش یافته است

12 ژانویه 2017- یک مطالعه‌ی آمریکایی نشان ‌می‌دهد مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی نزدیک به 200 درصد درآمریکا افزایش یافته است. این اولین بار است که محققان نشان دادند که چه مقدار شیرین کننده از طریق مواد غذایی و نوشیدنی توسط جمعیت آمریکا مصرف می‌شود.

 نویسنده‌ی ارشد این تحقیق دکتر Sylvetskyاز موسسه‌ی بهداشت عمومی دانشگاه جورج واشنگتن می‌گوید: این یافته‌ها بخصوص برای کودکان بسیار مهم می باشند، زیرا برخی مطالعات بیانگر ارتباطی بین شیرین کننده‌های کم کالری و چاقی، دیابت و سایر مشکلات سلامت هستند.

به گفته‌ی تیم دکتر Sylvetsky، کمتر از 9 درصد از افراد جوان در سال 1999 از مواد غذایی یا نوشیدنی‌های حاوی آسپارتام، سوکرالوز و ساخارین استفاده می‌کردند اما این آمار در سال 2012 به 25 درصد افزایش یافته است. به نظر می‌رسد کودکان بسیار جوان( در حد 2 سال) نیز از این شیرین کننده‌ها که غالباً در نوشیدنی‌های رژیمی یا غذاهای فرآوری شده‌ی کم چرب وجود دارند، استفاده  می‌کنند. در مجموع 20 درصد از کودکان از نوعی از این شیرین کننده‌ها حداقل یک بار در روز استفاده می‌کنند.

دکتر Sylvetskyمی‌گوید: در طول تنها 13 سال میزان مصرف این نوع شیرین کننده‌ها توسط کودکان از 8.7درصد به 25.1درصد افزایش یافته است و این روند تنها محدود به کودکان و نوجوانان نمی‌شود، بزرگسالان نیز مقادیر بسیار بیشتری از این شیرین کننده‌های کم کالری از طریق نوشیدنی و انواع مواد غذایی و اسنک‌ها دریافت می‌کنند.

 در حقیقت این نتایج نشان می‌دهد که 44 درصد از بزرگسالان از نوعی از این شیرین کننده‌های مصنوعی یکبار در روز و 17 درصد از آنها از این نوشیدنی‌های کم کالری یا خوراکی‌های حاوی این نوع نوشیدنیها، 3 بار در روز استفاه می‌کنند.

 اطلاعات نظرسنجی 17 هزار نفر در برنامه ی نظرسنجی سازمان ملی بهداشت و تغذیه که از سال 2009 تا 2012 انجام شده بود در بخشی از این تحقیق گردآوری و بررسی گردید و با یافته‌های حاصل از سایر نظر سنجی‌هایی که از سال 1999 تا 2008 انجام شده بودند، مقایسه شد.

 اگرچه سازمان غذا و داروی آمریکا ایمنی استفاده از آسه سولفام پتاسیم، advantame، آسپارتام، نئوتام، ساخارین و سوکرالوز را تایید کرده است، اما این نگرانی که مصرف این مواد واقعاً چه تأثیرات مثبتی بر سلامت افراد دارد، همچنان وجود دارد. محققان می‌گویند: هنوز هیچ توافق علمی در مورد اثرات مثبت شیرین کننده‌های مصنوعی بر سلامت افراد حاصل نشده است.

 تحقیقات قبلی نشان داده اند که استفاده از این نوع شیرین کننده‌ها ممکن است به کاهش وزن کمک کند اما  در برخی تحقیقات شواهدی ارائه شده است که نشان می‌دهد مصرف این نوع شیرین کننده‌ها منجر به چند پوند اضافه وزن می‌شود.

همانطور که در مطالعات قبلی به آن اشاره شد، ممکن است فواید سلامتی ادعا شده در مورد این شیرین کننده‌ها، ناشی از سوگیری مطالعات به دلیل تأمین منابع مالی آنها از طرف صنایع تولید کننده‌ باشد.

دکتر Sylvetskyمی‌گوید: افراد می‌توانند جایگزین‌های دیگری برای این نوع از شیرین کننده بیابند برای مثال بجای نوشابه‌ها از آب استفاده کنند یا ماست خود را با قطعاتی از میوه‌جات تازه، شیرین کنند، فراموش نکنید که مصرف یک قطعه سیب یا میوه‌های تازه‌ی دیگر یک اسنک بسیار مفید برای کودکان و افراد بالغ است.

نتایج این تحقیق در مجله‌ی The Academy of Nutrition and Dieteticsمنتشر شد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jan/artificial-sweetener-use-up-by-200-per-cent-in-the-us-99681763.html